Garážová vrata jako dobrá investice

2.8. 2016

Garážová vrata - ochrana garáže i auta? Majitelé domů, kteří chtějí mít automobily pod střechou, se časem ocitnou před otázkou, jaká garážová vrata jsou ta pravá? Tato otázka jde ruku v ruce s tématem ceny garážových vrat. Jde skloubit cena a kvalita garážových vrat?
Garážová vrata na míru?

Výrobci prefabrikovaných garáží většinou nabízejí jako standardní součást dodávky i určitý typ garážových vrat. Budeme-li chtít jiný typ, počítejme raději s tím, že si něco připlatíme. Dodavatel samozřejmě nemusí vyhovět, třeba i proto, že to je konstrukčně nemožné.
Samostavebníci by měli rozhodně řešit volbu vrat již při projektu. Především jde o cenu. „Ta je u typizovaných výrobků s danými rozměry o dost nižší než u produktů s atypickými parametry vyráběnými na zakázku," zdůrazňuje Ing. Zdeněk Holeček z firmy Maves, dodávající mimo jiné různé druhy garážových vrat. Vhodné je proto přizpůsobit velikost vjezdového otvoru (šířka/výška) vybraným typizovaným vratům. Rovněž i výše stropu garáže by se měla odvíjet od toho, zda tam nebudou například zajíždět sekční či výklopná vrata.

Druhy garážových vrat

V zásadě lze rozdělit garážová vrata podle konstrukce a materiálu. Existují vrata křídlová, výklopná, rolovací a sekční. Pro rodinné domy se používají hlavně poslední tři typy. Samostatnou kapitolou jsou průmyslová garážová vrata, jež by přicházela v úvahu u rodin se třemi a více auty – to však není cílem tohoto článku.
Hlavními materiály jsou pak plech a kombinace plechu s plastem. Někteří lidé si potrpí na dřevo. Každá konstrukce i materiál má své klady a zápory.

Pečlivá úvaha je proto na místě. Pokud jde o materiály, plech je odolnější proti mechanickému poškození i ohni než dřevo. To je také náročnější na údržbu.

Křídlová garážová vrata

Konstrukčně jde o ocelový rám vsazený do zdiva a křídla tvořená ocelovou mříží z trubek či L profilů a desek z tlustého plechu. Pozor: každá veřej by měla mít jen dva panty! Při třech hrozí zkřížení a následné špatné zavírání vrat. Měla by se dát pořídit zhruba do 15 tisíc Kč.

Od křídlových garážových vrat se dnes již ustupuje, protože vyžadují příliš prostoru při otevírání. Brání řidiči v bočním výhledu při vyjíždění. Nedají se použít, když by jejich otevření bránil zešikmený sjezd do garáže. To platí u vrat otevíraných ven. U vrat otevíraných dovnitř jde o zbytečný luxus nevyužitého prostoru. Nicméně v případě plechových křídlových vrat jde spolu s výklopnými o nejlevnější řešení.

Výklopná garážová vrata

Levnou variantou jsou též vrata výklopná. Obvykle se vyrábějí z trapézového plechu o rozměrech 2,5 až 3 metry šířky a 1,9 až 2,3 metru na výšku. Konstrukčně jde v podstatě o soustavu kolejnic svislých (rám dveří) a vodorovných (pod stropem), v nichž pojíždějí (vyklápějí) se vrata opatřená kolečky. Jsou vhodnější spíše pro samostatné či řadové garáže.

Kladem je cena, nejlevnější se dají pořídit od 8 do 15 tisíc. Dají se samozřejmě opatřit motorem a třeba dálkovým ovládáním. Nejlevnější motory přijdou na cca 10 až 15 tisíc korun.

Určitým záporem může být, že jsou většinou nezateplená.

Ale i toto je dodavatel garáží na klíč schopen řešit ve prospěch zákazníka," upozorňuje Miroslav Zelený z firmy Hotovedomy s.r.o. s tím, že si můžete nechat vybavit montované garáže jakýmkoli stupněm výbavy a příslušenství.

Rolovací garážová vrata

Podmínkou pro instalaci rolovacích vrat je dostatečný prostor pod stropem pro umístění navíjecí osy zakryté pohledovou schránkou. Ideální je instalace schránky dovnitř garáže za překlad či nadpraží. Nikdo se pak do ní zvenku nedostane.

Konstrukčně jde o soustavu navzájem propojených lamel navíjených na rolovací osu. Lamely jsou hliníkové či z ocelového plechu vyplněné PUR pěnou.

Běžná rolovací vrata pro jedno auto o rozměrech 2,5 x 3 metry bez motoru se dají pořídit za zhruba 35 000 Kč. Existují i lamelová vrata zajíždějící pod strop. Ta jsou vhodná v případě, že projektant zapomene na nadpraží. Ta jsou však o něco dražší.

Výhodou je velmi široká nabídka barevných provedení podle vzorníků v základní nabídce. Podstatná je i možnost využití volného prostoru pod stropem (zavěšení surfu, kánoe, lyží apod.). Oproti sekčním vratům nižší odolnost proti mechanickému poškození a poněkud horší tepelné a zvukové vlastnosti.

Sekční garážová vrata

Pro sekční vrata se též používá označení kazetová skládací vrata. Nejběžnější je typ, jenž se zasouvá pod strop. Při nízkém stropu lze zvolit řešení, kdy se vrata zasouvají podél boční zdi. Zhruba půl metru široké navzájem propojené lamely se pomocí koleček po stranách pohybují v kovových drážkách v ostění a pod stropem.

Vyrábějí se zateplená i nezateplená, přičemž nejlepší volbou jsou zateplená s lamelou ze silnějšího plechu vyplněnou PUR pěnou. Vrata mohou mít vsazená okna i menší dveře (viz obrázky). Vrata pro jedno auto se cenově pohybují podle požadavku zákazníků na materiál, vsazené prvky, povrchovou úpravu od 20 do 100 tisíc korun (bez motoru, jehož cena začíná na asi deseti tisících).

Spolu s rolovacími vraty jde o nejmodernější řešení pro rodinný dům. Vrata jsou velmi odolná proti mechanickému poškození a mají výborné tepelné a zvukové vlastnosti. Zamezují využití prostoru pod stropem nebo u stěny. Základní barevná nabídka je omezená.
mechanismus garazovych vrat

Garážová vrata a bezpečnost

Vrata do garáží bez bezpečnostních prvků jsou velmi nebezpečná. Smrtelně ohroženy jsou přitom malé děti, psi a kočky. Nenadálý pád metrákových vrat z dvoumetrové výše nelze podceňovat ani náhodou. Především by vrata měla mít pádové brzdy, které je zablokují, když se budou příliš rychle zavírat. Zde se investování pár tisíc korun rozhodně vyplatí

Předchozí článekDalší článek

v diskusi je 0 příspěvků